صفحه اصلی
پروژه تحقيقاتي ساخت مینی‌توربین بادی محور-عمودی
  • 2194 بازدید

پروژه تحقيقاتی ساخت مینی‌توربین بادی محور-عمودی

 

توربین بادی محور-عمودی با هدف دست‌یابی به ولتاژ بیشینه و پایدار برای شارژ لوازم الكترونیكی از جمله تلفن همراه در پروژه درس" انرژی بادی" توسط دانشجوی كارشناسی ارشد مهندسی انرژی‌های تجدیدپذیر، آقای حسین معمارزاده، تحت راهنمایی و نظارت جناب آقای دكتر سیدرضا شمشیرگران ساخته شد.   
در این پروژه سعی بر آن شده تا یک توربین بادی محور-عمودی به قطر یک متر و ارتفاع تقریبا دو متر با استفاده از تجهیزات در دسترس و دیگر اقلام مصرفی، ساخته شود که بتواند نیروی الکتریکی مصرفی انواع موبایل و دیگر لوازم جانبی الکتریکی را که به ولتاژی تا محدوده پنج ولت نیاز دارند، تامین کند. مجموعه ناسل این توربین که شامل پره‌ها (شش پره به طول پنجاه سانتی‌متر)، سامانه الکتریکی (موتور-ژنراتور، افزاینده ولتاژ، نمایش‌گر ولتاژ و مجموعه پاوربانک)، سامانه انتقال قدرت (با به‌كارگیری تسمه و پولی به خاطر بهره‌وری بیشتر) و هاب است که همگی بر روی برج توربین که از یک لوله پلاستیکی مستحکم انتخاب شده، قرار گرفته‌اند.  
شایان ذكر است كه برای اجرا و تکمیل فرآیند ساخت این توربین به یک سری از قطعات خاص نیاز بوده که پس از طراحی، به كمك فناوری پرینت سه‌بعدی (FDM) ساخته شده‌اند.
با چرخش پره‌ها انرژی مکانیکی از طریق تسمه و پولی به ژنراتور انتقال می‌یابد و به انرژی الکتریکی تبدیل می‌شود؛ بدین ترتیب به وسیله ماژول افزاینده ولتاژ قابل‌تنظیم، تا حدود بیست ولت الکتریسیته تامین می‌شود. با اتصال این ماژول توسط كلید به مدار شارژر باتری لیتیومی، با آن سری شده و باتری پاوربانک را با ولتاژ مصرفی مورد نیاز آن که حدود پنج ولت است، شارژ می‌کند.
 

افزودن نظرات